Her kan du læse historien om Djurslands Jernbanemuseum, fra etableringen i 1981 frem til i dag.
Stationsoversigt
Strækningen Århus - Ryomgård:
De oprindelige stationer på denne strækning var:
- Aarhus Ø (Østbanegården)
- Risskov
- Lystrup
- Hjortshøj
- Skødstrup
- Løgten
- Hornslet
- Mørke
- Ryomgård
Togene udgik oprindelig fra Århus Ø, og blev først i 1932 ført igennem til og fra Århus H.
Lokaltrafik Århus - Lystrup
I november 1925 blev der etableret lokal motorkørsel Aarhus - Grenaa Landevej, senere forlænget til Lystrup. Denne kørsel sluttede september 1938, efter at Aarhus Sporveje havde etableret de to nye trambuslinier 6 og 7.
Standsningsstederne på denne strækning var:
- Skolebakken
- Aarhus Ø
- Trøjborg
- Salonen
- Risskov
- Strandvænget
- Fortevej
- Grenaavej
- Terp
- Elev
- Lystrup
Århus Nærbane
I 1979 skete der en stor ændring af banen, da den blev til Aarhus Nærbane.
Standsningsstederne ved etableringen var følgende:
- Aarhus H
- Europaplads
- Skolebakken
- Aarhus Ø
- Den Permanente
- Vestre Strandallé
- Thorsøvej
- Lystrup
- Hovmarken
- Hjortshøj
- Skødstrup
- Løgten
- Hornslet
- Mørke
- Ryomgård
Standsningsstederne i 2016 inden banens nedlukning i forb. m. arbejdet med Letbanen var følgende:
- Aarhus H
- Skolebakken
- Østbanetorvet
- Vestre Strandallé
- Thorsøvej
- Lystrup
- Hovmarken
- Hjortshøj
- Skødstrup
- Løgten
- Hornslet
- Mørke
- Ryomgård
Strækningen Randers - Ryomgård:
Standsningsstederne på denne strækning var:
- Randers
- Strømmen
- Romalt
- Volkmølle
- Uggelhuse
- Floes
- Allingåbro
- Auning
- Pindstrup
- Ryomgård
Strækningen Ryomgård - Trustrup - Grenaa
De oprindelige stationer på denne strækning var:
- Ryomgård
- Kolind
- Trustrup
- Grenaa
Da der var flest, var standsningsstederne på denne strækning:
- Ryomgård
- Koed
- Kolind
- Nødager
- Hallendrup
- Trustrup
- Homå
- Ålsø
- Grenaa
- Grenaa Havn
Standsningsstederne i 2016 er følgende:
- Ryomgård
- Kolind
- Trustrup
- Grenaa
Strækningen Ryomgård - Gjerrild - Grenaa
(tilrettet 14. juli 2017)
- Ryomgård
- Roligheden trinbræt (km 2,9) Åbnet 1933
- Kærende trinbræt (km 5,0)
- Nimtofte station (km 6,5)
- Mogenstrup trinbræt (km 8,0) Åbnet 1930.
- Ramten station (km 11,6)
- Dystrup trinbræt (km 13,2) Åbnet 1925
- Stenvad station (km 15,2) Med sidespor til tørvefabrikken.
- Hytten trinbræt (km 17,4) Åbnet 1933
- Tranehuse station (km 19,2) Var med ekstra læssespor.
- Glæsborg Kær trinbræt (km 22,8) Åbnet 1924.
- Tustrupvejen trinbræt (km 23,6) Åbnet 1933
- Glæsborg station (km 24,8) Lå syd for Hemmed med sidespor til grusgraven.
- Albæk trinbræt (km 27,4) Åbnet 1927
- Brøndstrup trinbræt (km 29,1) Åbnet 1933
- Gjerrild station (km 30,8) Var endestation frem til 1917. - Remise, drejeskive, værksted m.v.
- Sostrup trinbræt (km 31,8) Åbnet 1952
- Tornled station (km 33,7) Lå nordvest for Veggerslev.
- Voldby station (km 37,0)
- Robstrupvejens trinbræt (km 38,0) Åbnet 1933
- Hammelev trinbræt (km 40,0) Åbnet 1924
- Grenå Vestbanegård (km 43,2) Remisen er bevaret.
Strækningen Ebeltoft - Trustrup
- Ebeltoft station (km 0).
- Vibæk trinbræt (km 1,4), oprindeligt Ø for Vibæk Strandvej, men i sommeren 1964 flyttet til vestsiden ved campingpladsen.
- Dråby trinbræt (km 3,1).
- Skærsø station (km 4,9).
- Stubbe trinbræt (km 7,0) fra 1925.
- Gravlev station (km 9,5), fra februar 1933 trinbræt med sidespor.
- Hyllested station (km 12,1).
- Rosmus station (km 14,4), fra februar 1933 trinbræt med sidespor.
- Ny Balle trinbræt fra 1925, godsstation (km 15,8) fra juli 1935.
- Balle station (km 16,9).
- Attrup Kær trinbræt (km 19,5) fra 1925.
- Trustrup station (km 22,5).
TOP